وزوز گوش

وزوز گوش چیست؟
وزوز گوش به معنی شنیدن صدا یا زنگ زدن گوش است. این مشکل بسیار شایع است و از هر ۵ فرد ۱ نفر این اختلال را در طول زندگی تجربه کرده است. وزوز گوش خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از یک اختلال مزمن، مانند از دست دادن شنوایی مرتبط با سن، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون است.
علائم
وزوز گوش شامل شنیدن صداهای آزاردهنده‌ای است که وجود خارجی ندارند. این صدا میتواند بصورت زنگ زدن، صدای غرش، صدای باد و هیس هیس ویا شبیه کلیک (منقطع) باشد.
چه دلایلی باعث وزوز گوش می‌شود؟
دلایل زیادی باعث ایجاد یا تشدید این مشکل می‌شود. در بسیاری از موارد، علت دقیق آن پیدا نمیشود. یکی از مکانیسمهای ایجاد وزوز گوش آسیب سلول‌های مویی در گوش داخلی است. بدنبال این آسیب موج شنوایی از حلزون به مغز مخابره نمیشود. سلولهای مغزی که وظیفه دریافت این پیامهای شنوایی را داشتند بدلیل حذف پیامهای ورودی بصورت بیمارگونه خود شروع به تولید سیگنال میکنند که در مراکز بالاتر مغزی بصورت صدای غیر طبیعی و وزوز شنیده میشود. بنابراین هر بیماری که باعث کم‌شنوایی شود پتانسیل ایجاد وزوز گوش را دارد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در موارد زیر سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید: وزوز گوش ناگهانی یا بدون علت مشهود اتفاق بیفتد. وزوز گوش همراه با از دست دادن شنوایی یا سرگیجه یا تهوع و استفراغ باشد. وزوز همراه با سردرد غیرمعمول باشد.
درمان وزوز گوش چیست؟
پزشک شما با معاینات، تستهای شنوایی و گاه روشهای تصویربرداری مناسب میتواند شما را از وجود بیماریهای زمینه‌ای مرتبط با صدای گوش مطلع کند. اگر هیچ مشکل و علتی کشف نشد میتوانید اطمینان داشته باشید که این اختلال در کاهش بقای عمر شما تأثیر ندارد و آرامش و اطمینان خاطر خواهید داشت. استفاده از روشهای صدادرمانی، رفتاردرمانی، ریلکسیشن و در موارد استثنایی دارودرمانی برای این افراد توصیه شده است.
______
______